W skrócie można powiedzieć – dbamy. Pielęgnujemy pamięć, przedłużamy żywot obiektów, przywracamy blask… Naszą pracę mam w zwyczaju porównywać z biegiem sztafetowym. Starsi koledzy przekazali nam pałeczkę, czyli kolekcję, o którą sami przez całe swoje zawodowe życie dbali. My poniesiemy ją dalej, starając się przekazać następcom w jak najlepszym stanie. Dzieła się starzeją razem z nami, tylko każdy w swoim tempie. Niektóre w wyniku wypadków tracimy. Nie wyznaczamy limitu czasu, w jakim mają żyć, nie myślimy o tym. Nasze działania nastawione są na przekazanie zbiorów kolejnym pokoleniom.
Mawiam zwykle, że im mniej widać działalność konserwatora, tym lepiej. Bo sztuka konserwacji między innymi na tym polega, żeby przedłużać życie dzieła i przekazywać piękno koncepcji artystycznej oraz kunszt wykonawstwa, samemu pozostając w cieniu.
Mawiam zwykle, że im mniej widać działalność konserwatora, tym lepiej. Bo sztuka konserwacji między innymi na tym polega, żeby przedłużać życie dzieła i przekazywać piękno koncepcji artystycznej oraz kunszt wykonawstwa, samemu pozostając w cieniu.
Dział Konserwacji w naszym Muzeum to osiem wyspecjalizowanych Pracowni
i Laboratorium
Zajmujemy się konserwacją bardzo zróżnicowanych obiektów, tak pod względem materiałów, technik, wieku czy wielkości. „Reperujemy” obrazy na płótnach, ołtarze średniowieczne, pergaminy, papirusy, ceramikę, szkło, metal, lakę, meble (rzeźbione, inkrustowane, polichromowane), ramy, zegary, gobeliny, futra, szaty liturgiczne, ubiory, rzeźbę kamienną, terakotę, tworzywa sztuczne i wiele, wiele innych rzeczy. Wszystko, co tworzy kolekcję Muzeum Narodowego. W codziennych zmaganiach z materią, mikrobiologią i klimatem muzealnym pomaga nam Laboratorium.
i Laboratorium
Zajmujemy się konserwacją bardzo zróżnicowanych obiektów, tak pod względem materiałów, technik, wieku czy wielkości. „Reperujemy” obrazy na płótnach, ołtarze średniowieczne, pergaminy, papirusy, ceramikę, szkło, metal, lakę, meble (rzeźbione, inkrustowane, polichromowane), ramy, zegary, gobeliny, futra, szaty liturgiczne, ubiory, rzeźbę kamienną, terakotę, tworzywa sztuczne i wiele, wiele innych rzeczy. Wszystko, co tworzy kolekcję Muzeum Narodowego. W codziennych zmaganiach z materią, mikrobiologią i klimatem muzealnym pomaga nam Laboratorium.
Zespół – to 44 osoby
Jeżeli w tym momencie pomyśleliście – dużo ich! To tylko wyjaśnię, że zajmujemy się największym zbiorem w kraju, liczącym ok. 900 tysięcy dzieł sztuki. A teraz, jak już sobie te fakty złożyliście, to liczba konserwatorów zmalała radykalnie.
Nie zapominajmy również, że opieka konserwatorska nad zbiorem ma złożony charakter i moment, kiedy obiekt trafia „na stół”, jest tylko jednym z wielu jej przejawów. Przeglądamy, opiniujemy, szykujemy do podróży, przygotowujemy obiekty zarówno do pojedynczych wypożyczeń, jak i na wystawy wyjazdowe, uczestniczymy w transportach, kontrolujemy warunki wilgotnościowo-temperaturowe, odkurzamy, zabezpieczamy itd. I zdarza się wielokrotnie, że wszystko dzieje się niemal w jednym czasie. Nie dziwcie się więc, gdy dzwonicie do którejś z naszych Pracowni i przez jakiś czas nikt nie podnosi słuchawki. To nie znaczy, że nas nie ma. My bardzo jesteśmy…, tylko w innym miejscu.
Jeżeli w tym momencie pomyśleliście – dużo ich! To tylko wyjaśnię, że zajmujemy się największym zbiorem w kraju, liczącym ok. 900 tysięcy dzieł sztuki. A teraz, jak już sobie te fakty złożyliście, to liczba konserwatorów zmalała radykalnie.
Nie zapominajmy również, że opieka konserwatorska nad zbiorem ma złożony charakter i moment, kiedy obiekt trafia „na stół”, jest tylko jednym z wielu jej przejawów. Przeglądamy, opiniujemy, szykujemy do podróży, przygotowujemy obiekty zarówno do pojedynczych wypożyczeń, jak i na wystawy wyjazdowe, uczestniczymy w transportach, kontrolujemy warunki wilgotnościowo-temperaturowe, odkurzamy, zabezpieczamy itd. I zdarza się wielokrotnie, że wszystko dzieje się niemal w jednym czasie. Nie dziwcie się więc, gdy dzwonicie do którejś z naszych Pracowni i przez jakiś czas nikt nie podnosi słuchawki. To nie znaczy, że nas nie ma. My bardzo jesteśmy…, tylko w innym miejscu.
Anna Lewandowska
Pracownia Konserwacji Malarstwa na Płótnie
Pracownia Konserwacji Malarstwa na Płótnie